Petra Nyman Art & Design

lördag 11 november 2017

Helgmiddagstips recept kycklingpaj från the 80s !!

Här kommer  utlovade receptet på kycklingpajen som jag tydligen bjöd R på för första gången någon gång i början på 90- talet hihi 

Och som jag gjorde när vi firade Bellas o Julias födelsedagar förra helgen! ;)
Enkelt men gott!
<3

 Jag serverade med god sallad, baguette o brieost.



Recept kycklingpaj från the 80s

En röd och en grön paprika

1 urbenad grillad kyckling

1-2 gul lök

6-8 schalottenlökar

3 dl grädde

1 burk hela champinjoner. (eller två mindre burkar)

soja
salt, peppar

Smördeg: jag köpte på rulle


Jag gjorde så här!

Hacka lök och paprika samt  (schalottenlök i lite större bitar)

Tillsätt champinjonerna.

Stek allt  i lite smör eller olja.

Tillsätt grädde låt koka ihop lite grann.
 (1 msk) maizenamjöl för lite tjockare konsistens.

Lägg i kycklingen koka några minuter.

Lägg allt i en ugnsform (pajform)

Täck med smördeg och pensla med uppvispad äggula

In i ugnen ca 20 min på 200 gr (läs på smördegsförpackningen)
Tills pajskalet är frasig servera med god sallad!

Så enkla smaker o ändå så himla gott!

Vi åt även dagen efter! Perfekt att värma dagen efter också! Kanske blir ännu godare då!

Perfekt när man ska laga till många eftersom det går att förbereda!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar