Petra Nyman Art & Design

lördag 30 maj 2015

Flygfoto o två underbara middagstips inför helgen! Rabarberkyckling och Fiskpaket i folie! Grym låt

Hej på er! Hoppas allt är bra! Titta vad häftigt foto,vår granne hade en radiostyrd helikopter med en kamera på så kul att se sitt hus från ovan. Vi bor i huset längst till vänster. Vi skojade o sa att nu är det slut med nakenbadet i sommar haha! Vad grönt o lummigt det är i Edsviken. Men kallt ingen sommarvärme direkt! På måndag börjar sommarschemat på KMTI what? 

Förra året var vi på vår obligatoriska överraskningsresa (bilsemester) som våra män R o T planerar till mig o Ika då bodde vi på slott, sen var vi på Gekås i Ullared för ett litet stopp för att sedan dra vidare till Båstad o avsluta på Varbergs kurort, så spännande när man inte har en aning om vart bilfärden går. I år blir den lite senare i juni, ska bli sjukt spännande o se vart vi tar vägen i år! Det blir tredje året i rad nu.
Sommaren ska komma nästa vecka hörde jag, håller tummarna för det.

Det här måste ni testa! Det blev sååå gott!

Recept Rabarberkyckling

4 st Kycklingfiléer (jag tog minutfilé så är den redan delad)
3 dl vispgrädde
1,5 msk honung
2 msk kycklingfond
1 tsk sambal oelek
1/2 dl hackad gräslök
3 dl rabarber i bitar
smaka av med salt o peppar
Jag gjorde så här:
1.Sätt ugnen på 225°
2. Dela o bryn kycklingen i smör i en stekpanna (salta, peppra) 
3. Lägg kycklingen i en ugnsfast form, med den delade rabarbern över.
4. Blanda resten av ingredienserna o häll över kycklingen
5. Stek klart i ugnen ca 15 minuter i mitten av ugnen
6. Garnera med hackad gräslök
Mumsigt värre!
Jag serverade med ris men det är säkert gott med färskpotatis också!
Kan vara ett helgtips!
En annan fräsch rätt är det här fiskpaketet!

Underbart fiskpaket i folie!

Jag hade detta i mitt fiskpaket o det blev så gott.

Torskrygg eller (laxfilé)
Dill
Citron
Purjolök
Romantica tomater
En rejäl klick smör
Salladsärtor
Flingsalt o vitpeppar
Små färskpotatisar

Vik ihop folien till ett tätslutande  paket, efter ca 10 min på grillen tada klart att avnjutas!
Doftar ljuvligt o fisken bara trillar isär. (funkar i ugnen också 250 gr)

Jag serverade med Lallersteds hollandaise sås med rivet apelsinskal o lite pressad apelsinsaft.
Testa det för det blir ett sånt lyft med apelsinen i!

Lallerstedt har lite att lära ha ha..............

Tittade ni på Let´s Dance igår? Duktiga allihopa tyckte jag men Anton är ju mer eller mindre proffsdansare så grattis till honom.

Sen var det skämskudden fram då säsongsavslutningen av Ack Värmland var.

Jag skrattade gott åt ett sms jag fick från dottern.

-Det är en hel serie med bara folk som Ove Sundberg! Haha ja det var faktiskt en väldigt bra beskrivning. Tänk om alla tror att vi värmlänningar är så!? Haha

Idag regnar det i Karlstad så då har jag tid att blogga ikapp lite! ;)

Har ni hört den här låten med Viktor Olsson så vacker!

Ha en härlig lördag så hörs vi snart igen!

Vi har varit på invigning av Leos Lekland, sen har jag fått provtrycket på min målning på en kudde som jag blev så  nöjd med, ska visa er i nästa inlägg!

<3

/ Petra



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar