Petra Nyman Art & Design

tisdag 17 februari 2015

Grymt goda Fetaost biffar med rotsaker och Tzatziki!

Jag blev jag inspirerad Mårten Nylén ( Biggest looser tränaren) av av hans matlagning i Klockan nio hos stjärnorna. Fast jag gjorde köttfärsbiffar istället för lammfärsbiffar o Tzatziki istället för Limesås. Men det blev väldigt gott ändå :) Lite sting i med Sambal Oelek mm.






Biffsmeten! :)
Rostade rotsaker i ugn, jag tog morot, rödbeta, palsternacka o potatis. Ringlade olivolja o kryddade med salt o timjan. Blandade runt allt på plåten innan de fick åka in i ugnen på 220 gr  ca 30 min.
Är så nöjd med min nya stekpanna från Ica Selection, den kan tom ställas in i ugnen. Om man bara vill göra en fin stekyta på biffarna kan de stekas färdigt i stekpannan i ugnen om man vill.

Middagen är klar! Jag gjorde Tzatziki till!

Recept Fetaostbiffar med sting 

Ingredienser: (16 biffar)

800 gr köttfärs
1 ägg
100 gr fetaost
1 riven gul lök
1/2 dl grädde
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk kalvfond
2 tsk sambal oelek 
salt, vitpeppar, svartpeppar


Jag gör så här:
Finhacka löken, pressa vitlöken o blande ner i färsen.  Blanda i ägget, smulad fetaost, kalvfonden samt sambal oelek o grädden. Smaka av med salt o peppar.

Blanda allt väl o forma små biffar.
Bryn en fin yta på biffarna i en stekpanna med smör, vill man kan man steka färdigt dem i ugnen ca 10 min på 220 gr.


Recept Tzatziki

2 dl grekisk fet yoghurt
1/2 gurka
2-3 vitlöksklyftor
citron
salt, vitpeppar
god olivolja (kan uteslutas)

Jag gör så här:
Riv gurkan på ett rivjärn låte den rinna av i en sil, pressa ihop gurkan så vattnet försvinner. Salta gurkan innan så brukar västkan släppa lättare. Blanda ihop gurkmoset med yoghurten smaka av med pressad vitlök, salt, peppar o en liten skvätt citron. Jag hoppade över oljan men vill man kan man hälla i några msk god olivolja också.


Bon Aptit kära bloggläsare!


Läste nyss i Expressen, oj det hade jag aldrig kunnat gissa?!?

Förre finansministern Anders Borg, 47, skiljer sig efter att ha inlett en relation med pr-konsulten och ex-artisten Dominika Peczynski, 44.
Det bekräftar Borg för Expressen.

Ha en bra dag! Det kommer snart fler middagstips till er!
<3
Jag lagade en god laxgratäng förra veckan som jag glömt ge er receptet på!

Man kan aldrig få för många middagstips?!? ;)

Kram på er!

/Petra


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar