Petra Nyman Art & Design

söndag 21 oktober 2012

Provlagar recept Godaste Biff Bourgogne grytan!

 Mycket som ska stekas!
Jag lovade ju lägga ut receptet som jag provlagade redan förra veckan!
Så här har ni det! Jag är helnöjd!
Älskar den här grytan!
 Krispig sallad!
 Gott vin är viktigt!
 

                            Antal portioner: 4                              
 
Ingredienser:
 
500 gr högrev
1 paket bacon eller sidfläsk (jag tog hälften av varje)
6 charlottenlökar
2 st morötter
2 vitlöksklyftor
10 champinjoner
3-4 dl gott rött vin (ta något ni tycker om)
4 msk kalvfond
1 msk timjan
3 st lagerblad
persilja till garnering ( som jag glömde lägga på)
 
Gör så här:
1. Skär köttet i cirka 3 cm stora tärningar.
2. Bryn det i omgångar i en stekpanna och lägg över i en rymlig gryta efter hand.
3. Skär morötterna och skiva löken.
4. Fräs dem lätt och lägg över i grytan, salta och peppra.
5. Pudra över mjölet och rör om under uppvärmning så
att mjölet fördelar sig jämnt över kött och grönsaker.
(Jag körde med Maizenaredning som jag toppredde på slutet till rätt konsistens!)
6. Häll på vin och buljong så att det täcker.
7. Tillsätt kalvfond, timjan, lagerblad och koka upp under omrörning.
8. Låt grytan småputtra tills köttet är mört, det tar cirka 1-2 timmar.
9. Skala Charlottenlökarna.
10. Låt dem torka och fräs i smör. 
(Jag la dem i grytan sista kvarten så de fick kokas mjuka!)
11. Häll på en skvätt vatten och koka lökarna mjuka.
12. Dela champinjonerna om de är stora.
13. Koka svampen torr i stekpanna, tillsätt en klick smör och bryn svampen.
14. Klipp baconet i strimlor och bryn det lätt.
15. Koka upp grytan och tillsätt smålökar, svamp och bacon.
16. Låt sjuda några minuter.
17. Smaka av med salt och peppar.
18. Servera med mandelpotatismos och klippt persilja som garnering.
 
Bon Apetit!
Lite stolt är man med ett sånt här långkok!
 
 
Verkade som om det gick hem hos gästerna!
De har nog inte gjort långkok på länge! Hehe
;-)
 



2 kommentarer:

  1. Super Petra! Stort tack för underbart trevlig middag, älskar ert hus är alltid lika trevligt när vi ses. Vi bjuder tillbaka snart <3

    ps.idag fick Patrik fortsätta med golvet, fram med original plankorna hehe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har pli på din man, men så har ni fint på er Herrgård också! :) Tack vad vi är glada att vi träffat er! Kram till er alla! Ses snart igen!

      Radera